DUURZAME MOBILITEIT BEVORDEREN

  1. We maken een volwaardig mobiliteitsplan op.

Hove heeft nood aan een nieuw mobiliteitsplan. Het vorige dateert van 2003 en ondertussen heeft de wereld uiteraard niet stilgestaan: de elektrische auto heeft zijn intrede gedaan, speedpedelecs en e-bikes zijn uitgegroeid tot een populair vervoermiddel voor langere afstanden (onder meer via fietsostrades) en jonge gezinnen kiezen steeds vaker voor een bakfiets of een longbike. Die evoluties gaan dan weer gepaard met nieuwe parkeeruitdagingen, om elektrisch te kunnenladen, maar ook om grotere fietsen te kunnen stallen. We moeten dan ook werk maken van een omvattende mobiliteitsvisie waarin we aangeven hoe we op een aangename manier duurzame verplaatsingen bevorderen, de verkeersveiligheid versterken en de bereikbaarheid voor alle inwoners garanderen.

Hoe doen we dit?

Mobiliteit is niet knippen en plakken, maar nadenken met visie Daarom ontwikkelen we voor de hele gemeente een volwaardig mobiliteitsplan dat mobiliteit in al haar facetten opneemt.

Op basis van een grondig uitgewerkt mobiliteitsplan gaan we resoluut voor ‘Hove fietsdorp’!

Alle hindernissen voor voetgangers worden in kaart gebracht en stelselmatig weggewerkt.

Mobiliteit delen is plaats winnen: daarom zetten we in op het deelgebruik van fietsen, auto’s en bakfietsen in Hove. We voorzien daarvoor ook gepaste parkeermogelijkheden.

Het gebruik van elektrische auto’s zal de komende jaren serieus toenemen. We stellen een coherent laadpalenplan op voor het hele grondgebied van de gemeente.

We maken werk van een heldere parkeernorm die tegemoetkomt aan de noden van álle vervoersmiddelen.

We evalueren het vervoersplan van De Lijn en gaan indien nodig de strijd aan tegen vervoersarmoede in de wijken waar sinds kort geen openbaar vervoer meer beschikbaar is.

2. We maken van Hove een echt Fietsdorp

Verschillende knelpunten in Hove (Dumortierstraat, kruispunt Verbeecklaan-Lintsesteenweg, …) tonen aan dat het in Hove niet overal even veilig fietsen is. We stippelen een routeplan uit waardoor het woon-werk en woon-schoolverkeer voor alle fietsers overal even veilig kan verlopen. 

Hoe doen we dit?

Samen met alle Hovenaars maken we een fietsplan op: daarvoor baseren we ons op de analyse van de volledige Hovese mobiliteit in het mobiliteitsplan. Onze norm is dat een kind van 10 jaar op een veilige manier zelf naar school moet kunnen fietsen.

Hier en daar wat fietsstraten voorzien is onvoldoende. Een fietsplan brengt in kaart hoe een veilige fietsverplaatsing eruit ziet op het hele grondgebied.

  • dat geldt zowel voor woon-werkverkeer als voor woon-schoolverkeer
  • We gaan voor een maximale fietsveiligheid voor alle leeftijden: daarvoor verbinden we alle veilige fietstrajecten tot volwaardige fietsroutes door de volledige gemeente.
  • We brengen de knelpunten in Hove in kaart en engageren ons om die knelpunten systematisch op te lossen.

We zetten in op fietsenstallingen voor bakfietsen, long bikes, deelfietsen,…

We maken werk van een preventie- en sensibiliseringsplan om fietsendiefstal in de gemeente zoveel mogelijk tegen te gaan. De fietsenparking van het station krijgt een upgrade tot een veiligere omgeving.

We onderzoeken hoe we van woonstraten echte leefstraten kunnen maken (bv. door vaker te kiezen voor een woonerf). Dat maakt de zachte mobiliteit een heel pak veiliger.

3. Mobiliteit aanpakken: dat is werken!  

Wie de mobiliteit wil aanpakken, moet openbare werken uitvoeren. Dat moet met een duidelijke visie gebeuren zodat een lokale ingreep logisch aansluit op de rest van het stratennetwerk. Daarnaast zijn alle Hovenaars erbij gebaat dat werken aan de openbare infrastructuur zo vlot mogelijk verlopen zonder noemenswaardige hinder. 

Hoe doen we dit?

We maken een inventaris op van alle straten in Hove die dringend vernieuwingswerken nodig hebben

  • via een prioriteitenlijst wordt straat per straat aangepakt
  • zo herstellen we voet- en fietspaden en het wegdek waar nodig
  • er is daarbij systematisch aandacht voor alle nutsleidingen en (de staat van) het rioleringsstelsel

We bouwen het idee van een snel interventieteam verder uit. Zo kan je als Hovenaar melden waar er een (kleinere) herstelling nodig is, waarbij dit team snel kan langskomen.

We leggen een checklist voor de heraanleg van straten, voet- en fietspaden aan. Zo worden fouten uit het verleden zeker niet opnieuw gemaakt, waarin tijdige en voldoende communicatie naar jou als inwoner cruciaal is.

Wegenwerken moeten beter op elkaar afgestemd worden tussen de verschillende gemeenten. Dat vereist op regelmatige basis een bovenlokaal overleg.

We maken de regels voor elektrische laadpalen duidelijker en breiden het openbaar aanbod uit.