DEROP & DEROVER

Ik moest de complimenten doen van…

Onder het motto ‘als het goed is, zeggen we het ook’ strooien we met Hove Beweegt  graag ook even met complimentjes.

Compliment nummer 1 omwille van de verdubbeling van het groen patrimonium in de afgelopen legislatuur met onder meer het Frijthout en recent ook de aankoop van het Uilenbos. Sommige dingen zouden we licht anders aangepakt hebben, maar het resultaat is best OK.

Compliment nummer 2 gaat naar het voortschrijdend inzicht in een aantal dossiers. Neem nu bijvoorbeeld de werken aan de Lintsesteenweg. Hove Beweegt gaf een aantal tips mee die mee opgenomen werden:
(1) de ribbelstroken op de grens tussen het fietspad en de rijbaan niet in de rijrichting plaatsen,
(2) naadloze, vlotte overgangen aan de private opritten en
(3) de fietsers aan het rondpunt zonder slalombewegingen laten rijden.
En ook bij de heraanleg van de Leliestraat is er sprake van luisterbereidheid: we krijgen asfalt qua materiaal (eindelijk aandacht voor comfort voor de fietsende medemens).

Een aantal complimenten houden we nog op zak tot de inzichten ook daar in de juiste richting schrijden:
Neem nu de aansluiting van de fietspaden in de Leliestraat met de Wouwstraat. In het huidige ontwerp moet je een halve Sven Nys zijn om sommige bochten te kunnen pakken.
De fietspaden op de Geelhandlaan: breed genoeg gaan we maar zeggen om positief te blijven, maar wie al die hoeken en kanten, onlogische fietsbewegingen uitgevonden heeft zonder te kijken naar de aansluitingen met de andere straten moet grondig nadenken over een carrièreswitch naar
kunstschilder of zo.
We sluiten af met nog een ferme gemiste kans: de breedte van het fietspad op de Lintsesteenweg. Met zijn 2,14 m breedte komen we 36 cm te kort om de normen van het Vlaams gewest te halen voor een
fietspad in dubbele richting. “36 centimeter” horen we u zeggen, “niet muggenziften hé Hove Beweegt”.
We zouden u gelijk geven ware het niet dat men een potentieel van 60 cm breedte verkwanseld heeft en de
voorgeschreven schrikstrook van 50 cm breed tussen fietspad en autoweg niet voorzien heeft.
Maar… twee complimenten zijn er toch al twee, nietwaar.
We kijken dus hoopvol uit naar het nieuwe aanleg-jaar.